Saturday, June 26, 2010

berbicara lah dengan baik.

Bismillahirrahmanirrahim.

“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam.”(H/R Bukhari, Al-Fath dan Muslim )

Nas ini merupakan ayat pendidikan bagi setiap orang yang beriman. Menyeru agar mereka yang beriman sentiasa berbudi-bahasa, bersopan-santun dan sentiasa menggunakan perkataan yang terbaik kepada semua manusia, siapa dan apapun kedudukan atau pangkat orang tersebut. Firman Allah :

“Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia”
(Al-Baqarah, 2:38)

“Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia” ialah : “Berkatalah kepada manusia dengan kata-kata yang sopan dan lemah-lembut (bukan menghina). Dan termasuklah dalam hal ini menyuruh melakukan kebaikan dan menegah dari kemungkaran.” Tafsir Ibn Kathir.

Nabi Muhammad S.A.W apabila ditanya mengenai siapakah orang Islam yang mulia akhlaknya dan sikapnya? Baginda bersabda:

“(Islam yang baik ialah) barangsiapa yang menjadikan orang lain selamat dari lidah dan tangannya” H/R Bukhari, Al-Fath dan Muslim.

jangan mudah melenting apabila ditegur. berlapang dada kan lebih baik. ♥ bila orang yang tidak kamu sukai menegur hatta orang yang biasa-biasa saja dengan kamu, dengarlah. besar kemungkinan ada benarnya. hakislah sikap mudah melatah. ya, benar. sesiapa saja ada hak bersuara. tapi tolonglah berkata-kata dengan baik. biar marah setinggi langit, biar hati dan jantung terbakar-bakar, sabarkan hati. didiklah hati agar sungguh-sungguh imun dengan kata-kata yang pada kamu "itu sangat sakit hati. tolong faham boleh tak??!! ".. belajarlah menerima. kan warisan ada sebut, "kalau mahu tahu kejahatan kamu, kelemahan kamu, maka tanyalah musuhmu" well, musuh is not really means a real musuh kan. lebih baik kalau ibu bapa sendiri. ah, itu memang selalu. ibu dan ayah tentu menegur anak sendiri kan. hormatilah pandangan mereka. walau kamu rasa sangat tidak bertepatan dengan kehendakmu. suarakan. insyaAllah, jalan yang baik tentu pengakhirannya baik juga.

dan, muhasabah kembali. kamu lebih mengenali diri kamu sendiri.langittasbih.

2 comments:

Afiqah / Cha'a said...

kite salu marah abg kite taw. Dx
x beknye~~ nseb bek kak ltak post nih.. tulah.. lpas ni xnk besekn curse even dlm english pn.. tegur2 la kte ye.. =.=

langittasbih said...

haha.kak tau.. chaa kan pernah cakap.. em? kak tak pernah dengar pun chaa curse2 org nih..
insyaAllah.. kak pun mnusia biasa gak.. even semua org pun ada had sabar kan.. kdg2 kita mcm marah sgt2.. tapi tulah.. kita kna lah ingat mengingatkan..

=)

p/s : jgn slalu mrh2 abg chaa.. nanti dia mls nk drive chaa gi mne2.. heee~**