Thursday, June 24, 2010

front line

Bismillahirrahmanirrahim.

sudah boleh bilang dengan jari tarikh masuk semester baru. dua tiga hari ini pun, peti inbox penuh dengan mesej bertanya 'bila online registration? bila add drop subject start? confirm ke tarikh masuk? ada peluang tak nak tukar section? wah, wah,, semua pun bersemangat ni. dan heh, jawapan balas mesej sangat mengecewakan. tiada update lagi dari web iium. jadi, kita tunggu sajalah ye kawan-kawan. bila sudah mahu masuk semester baru, azam perlu baru juga. kalau dulu malas, sekarang perlu rajin. kalau dulu rajin, sekarang perlu lebih-lebih lagi rajin. kalau dulu suka tidur dan makan sahaja, sekarang perlu kurangkan makan dan tidur berlebihan. kena ada healthy lifestyle. heh.

kalau dulu suka sangat tidur lewat (bukan saya ya. saya suka tidur awal. hehe) sekarang tak boleh lewat-lewat sangat. nanti ke kelas muka macam baru lepas kena jaga anak yang ashik merengek malam-malam. kalau tidak pun, pasti mengantuk dalam kelas. tak seronoklah. kasihan lecturer yang mengajar. tentu kecil hati bila kita konon-kononnya terlebih khusyuk. ah, yang penting, siapa yang tak mahu semuanya nampak elok saja. bersemangat selalu. ashik rajin saja dan tak pernah malas. ashik dapat full marks setiap kali ada kuiz dan mid semester exam. tak pernah lewat ke kelas. hari-hari pergi kelas pun muka ceria tiada masalah. pergi kuliah tudung tak pernah senget, cantik selalu. dean list setiap semester... haishh, macam robot yang sudah diprogramkan.

tapi yelah, tak salah kan mahu yang terbaik. mood selalu berubah. mula-mula orang kata memanglah semangat waja macam power rangers. nanti, masuk saja minggu ketiga, keempat semester, haa, semangat mencair macam aiskrim kena jemur bawah matahari. lalu, jangan pernah rasa putus asa untuk berdoa. biar Allah cepat-cepat sedarkan kita bila mudah benar rasa selesa dan bermalas-malasan. tiada manusia yang sempurna kan? tapi Allah selalu ada untuk buat kita rasa tenang walau bebanan masalah seakan batu menghempap kepala.

" barangsiapa berjalan di satu jalan dalam rangka dia menuntut ilmu, maka Allah mudahkan jalannya menuju Jannah. dan sesungguhnya malaikat meletakkan sayap-sayapnya bagi penuntut ilmu tanda redha dengan apa yang diperbuatnya " ( hadis riwayat Muslim)

maka, si langittasbih juga mahu kongsi-kongsi ways to begin a new life. tengah bersemangat ni ! jom jom!!
  1. make a clear summary about your main goal in your life that you are dreaming to achieve it.
  2. use maximumly your imagination to enhance your spirit and passion into a high level.
  3. prepare yourself to begin a new era of sacrifice.
  4. when your mental level is down, immediately do give a sign to your brain, so it may heal the feeling of down and low self esteem.
  5. you must willing to accept failure in the beginning of your journey.
  6. do believe that a strong mind set can change everything.
  7. stop giving a thousand of accuse to cover your weakness but give a full effort to reduce your weakness.
  8. never, ever, forget to be a good Muslim. doa and tawakkal are key of your success.


(ini ialah nota-kaki-semangat yang ditulis tuan blog dan diulang baca sejak 2008)


dan, saya rindu sekolah ini.


MRSM KUALA LIPIS



No comments: