Thursday, June 17, 2010

this is not good

Bismillahirrahmanirrahim

hushhh, kenapalah orang kat sebelah ni merokok. nak tercabut dah hidung ni tahan bau asap tu.. (this is when few people smoking around without hesitation). the latest happened around last week when my family and i were having lunch together in one restaurant in shah alam. seorang lelaki yang tidak dikenali di meja makan sebelah telah tanpa segan silu dan budi pekerti mulia menghalakan rokoknya yang berasap macam asap kilang ke arah kami yang sedang makan. eeeeee, geram sungguh waktu itu. rasa mahu saja saya cucuk-cucuk orang itu dengan garpu di tangan (eh, ganas pulak). tercemar sudah nasi campur dengan asap-asap hitam. huh. sabar saje lah.

oh, saya, entahlah..saya sangat tak suka orang yang merokok. kalaupun mahu merokok (sudah terbiasa sangat) tolonglah jangan di depan saya. sangat tak tahan). sudahlah ada resdung tahap tidak serius, mahu terbersin rasanya. siksa tahu.

pernah dulu, ayah marah dengan pekerja ayah sendiri sebab merokok. ayah kata, kalau mahu sangat merokok tolong jangan di depan ayah. ayah tak suka dan itu sangat tidak berdisiplin. eh, betullah tak berdisiplin. mereka yang merokok ni, kalau sudah habis hisap rokok, maka puntungnya akan dibuang suka-suka hati. itukan sudah jadi dosa kecil. membuang sampah merata-rata lalu merosakkan alam ciptaan Allah. lagipun, saya belum pernah lihat lagi si perokok akan menyimpan rokok yang sudah habis dihisap itu dalam kocek sebelum terjumpa mana-mana tong sampah.. lagi pula, kata ayah lagi, duit gaji yang diberi bukan untuk membazir beli berkotak-kotak rokok. tapi, untuk disimpan, untuk kirim pada mak ayah di kampung. akhirnya, pekerja ayah yang itu langsung terus berhenti rokok. kan bagus..

saya tahu. berbicara, berdebat, bertekak, berbincang dengan mereka, si perokok tidak akan habis begitu saja. ada yang menerima. ada yang tidak. yang ini dengan degilnya. yang itu dengan keras kepala, tak mahu mengalah. yang seterusnya dengan alasan yang macam-macam. yang baiknya, bila kita boleh berlapang dada dengan pendapat orang lain. fikir dan muhasabah diri. yang menegur? perlu dengan hemah dan kelembutan. marah-marah? perli-perli? siapalah yang sudi dengar nasihat kamu. maklumlah, setiap orang pun ada emosi. maka hormatilah.

benar kata kamu kalau kamu berhujah mati-matian mengatakan rokok itu makruh. tapi, hukum itu adalah kesepakatan syura ulama yang dahulu sebelum diganti oleh hukum baru oleh ulama kontemporari. mereka itu, bersepakat dalam syura meletakkan hukum haram untuk menghisap rokok. haram. tiada tolak ansur untuk hukum yang ini. dan kenapa dari makruh menjadi haram? hukum haram disepakati setelah adanya kajian. ya. kajian. sedangkan waktu hukumnya makruh, waktu itu, tiada kajian khusus untuk maslahat yang ini.

al-Quran beri petunjuk yang benar. selagi mana adanya dalil dan hujah, maka ikutlah.

"dan menghalalkan segala benda yang baik dan mengharamkan segala benda yang buruk" (al-A'raf : 157)

"dan janganlah kamu campakkan diri kamu ke arah kebinasaan..." (al-Baqarah : 195). merokok kan jelas sekali membawa kepada kebinasaan tanpa ragu. kalau kamu kata tidak banyak binasanya, yang sedikit itu cukuplah buat kamu perlu jauh-jauh dari rokok.

apa? kamu kata hanya hisap sikit-sikit? sekadar hilangkan stress?. ohh, sedarlah. sikit atau banyak, kalau sudah haram, tetap haram juga. tiada kompromi. takkan pula kalau mencuri duit 10 sen tak mengapa. di maafkan, dan tidak dikira sebagai mencuri. tapi,kalau mengambil 5000 ringgit barulah namanya mencuri. 10 sen atau 5000, dua-dua sama. haram tetap haram.

agaknya, kalau rokok rupanya cantik begini, kuranglah pembeli dan penjual.


sayanglah diri sendiri. kalau tak sayang dengan tubuh badan yang Allah beri pinjam itu, ingatlah, Allah akan soal hak-Nya pada kamu nanti. wallahualam.






langittasbih.

No comments: