Thursday, April 23, 2009

muhasabah.

kita selalu bertanya dalam diri.namun Al-Quran telah pun ada jawapannnya..

KENAPA AKU DIUJI?

"Apakah manusia mengira mereka dibiarkan sahaja mengatakan: 'kami telah beriman' sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Allah Maha mengetahui orang-orang yang dusta"(surah Al-Ankabut : 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui".(surah Al Baqarah:216).

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

"ALLLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya".
(surah Al Baqarah:286)

RASA FRUST?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman".(surah Al-Imran : 39)

KESEORANGAN?

"Cukuplah ALLAH bagiku, tiada tuhan selain dari-NYA, hanya kepada-NYA aku bertawakal."
(surah At-Taubah : 129)

AKU SUDAH TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI..

"..dan janganlah kamu berasa putus asa daripada rahmat ALLAH, sesungguhnya tiada berputus asa dari ALLAH melainkan kaum yang kafir."(surah Yusuf: 12)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

"sesungguhnya ALLAH telah memberi orang-orang diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." (surah At Taubah : 111)

BAGAIMANA HARUS AKU HADAPINYA?

"Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH)dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
(surah Al Baqarah:45)

"Wahai orang-orang yanag beriman, bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan, dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).


** perkongsian saya bersama sahabat : asilah
** semoga beroleh manfaat bersama.

=)

No comments: