Monday, March 16, 2009

jom blaja masak!!

buku resepi atas tikar yang tok buat =)
"nyum..nyum.. " cedapnyerrr.. mata ni tak berkelip-kelip tengok macam2 jenis makanan kat dalam booklet atas ni.. wahhhh~** beshhnyeee kalau reti masak... huhuuu.. leyh lah wat sume ni.. tapi kalau ade duet banyak pon besh jugak.. hehe.. leyh beli jer sume makanan2 ni.. kan?kan?kan?? heheheheh =p
tapi kan.. daripada beli baek buat sendiri.. btol tak? lagi jimat rasenyer.. lagipon saya ingat umi kata,, air tangan seorang ibu tu tak akan pernah sama dengan air tangan orang lain.. mungkin maksud umi tu keberkatan, rahmat, n kasih sayang yang tertumpah dalam proses nak buat makanan tu yang membezakan masakan ibu kita dengan orang lain.. umi cakap macam 2 sebab anak2 umi ni kadang2 makan tak habis.. laz2,, ayah jugak yang habiskan.. huhu.. maafkan kaklong umi~~
ehm,,bercakap pasal makanan ni.. bukan setakat tau cara2 nak makan je tau.. cara nak buat?? reti?? (soalan ni speciality dye 100% untuk orang yang menulis ni) hehehe..
rase letih baca buku ilmiah buatkan hati ni rase nak selongkar laci novel.. niat dihati memang nak cari buku2 resepi yang memang dari sekolah lagi dah kumpul.. haaa.. jumpa pun.. ada tersorok kat belakang novel2.. sukenye bile dah jumpe.. =)
dari dulu lagi niat nak blajar masak berkobar-kobar..kadang2 klo tengok saya tgh berangan tu.. tgh berangan jadi chef lah.. bkn berangan bnde2 tak berfaedah tau! hehe.. beznye terer masak!!
macam2 resepi ade..dari nasi sampai lah ke dessert..air yang cedap2 pon ade.. tetibe ternampak lak air jus pisang .. teringat kat sahabat saya arifah yang kat mesir tu.. aritu YM ngan arifah.. tanye arifah ske minuman ape kat sne.. arifah kate jus pisang.. =)
dalam sejarah islam pon.. kaum muslimah ni lah yang menjadi sayap kiri perjuangan.. walaupun kudrat tak setanding lelaki untuk menghunus senjata di medan perang.. tapi tugas kaum muslimah untuk memasak masa peperangan ni pon sgt penting.. tanpa mereka dimana sumber tenaga kekuatan kaum muslimin? ehm..perempuan dan memasak.. sinonim kan??
lepas ni nak belek lagilah majalah resepi tu.. nak bace resepi2.. gmbar2 dye pon bez.. buat perut rse lapar lak.. hehe.. nnti bile ade masa.. nak praktik lah pulak..smpai bile asyik dok bace n berangan tak habis.. hehe.. umi ngan ayah pon risau agaknye dalam hati sbb kak long dorang ni tak terer2 lagi masak.. kak long akan USAHA umi n ayah!!! =)

2 comments:

Zinnera Zahra said...

salam.
kak kimi nk blaja mmsk eh?
hmm, bknkah ibu dan ayah kak kimi adlh chef?
m0ga2 kak kimi dpt menguasai kemahiran ini dgn jayanya. ameen

~Nor Halimah~ said...

jom blajar memsk...

imah ni x terer msk...

bile la nk jd chef ni..huhu