Tuesday, May 19, 2009

kisah sebuah jam.

hari ini mahu kongsi cerita.walaupun cerita seakan cerita kanak-kanak, tapi insyaAllah setiap pengisian itu ada kebaikannya.sesungguhnya tidak Allah ciptakan sesuatu itu dengan sia-sia kan? mahu beri motivasi untuk sahabat-sahabat dan diri ini juga. inilah kisah sebuah jam..

Alkisah, seorang pembuat jam tangan berkata kepada jam yang sedang dibuatnya. "Hai jam, apakah kamu sanggup untuk berdetik paling tidak 31,104,000 kali selama setahun?" "Ha?" kata jam terperanjat, "Mana sanggup saya!"

"Bagaimana kalau 86,400 kali dalam sehari?" "Lapan puluh enam ribu empat ratus kali? Dengan jarum yang ramping-ramping seperti ini?" jawab jam penuh keraguan.

"Bagaimana kalau 3,600 kali dalam satu jam?" "Dalam satu jam harus berdetik 3,600 kali? Banyak sekali itu" tetap saja jam ragu-ragu dengan kemampuan dirinya.
Tukang jam itu dengan penuh kesabaran kemudian bicara kepada si jam. "Kalau begitu, sanggupkah kamu berdetik satu kali setiap detik?" "Haaaa, kalau begitu, aku sanggup!" kata jam dengan penuh yakin.


Maka, setelah selesai dibuat, jam itu berdetik satu kali setiap detik. Tanpa terasa, detik demi detik terus berlalu dan jam itu berasa sungguh luar biasa kerana ternyata selama satu tahun penuh dia telah berdetik tanpa henti. Dan itu bererti ia telah berdetik sebanyak 31,104,000 kali!

p/s : bayangkan kita ini adalah jam tadi.
siapa kata kita ini tidak mampu?
sebenarnya kita ini sendiri tidak percaya kebolehan kita.
yakinlah sesungguhnya Allah ciptakan kita dengan bermacam kehebatan.katakan boleh pada diri dan yang seterusnya berserahlah pada Allah dengan syarat usaha perlu ada!

No comments: