Saturday, August 22, 2009

bercerita.

1 ramadhan.

syukur.

Allah beri pinjam nafas ini untuk ramadhan kali yang ini.gembira. =)
semoga lebih baik dari tahun yang lepas-lepas.insyaAllah.biar berpadanan dengan usia.

dapat pulang kerumah.untuk ramadhan yang pertama.semua cukup ada dirumah.ada ayah.ada umi.ada saya dan adik awin.lengkaplah isi rumah.walaupun untuk hari ini dan esok saja. nanti perlu pulang ke uia.adik awin perlu pulang ke mrsm.ilmu,buku-buku dan assignment memanggil-manggil.'mereka' tak biasa ditinggal lama oleh kami.heee~**

selepas makan sahur,ayah bercerita sementara menunggu azan subuh.
banyak cerita.dan nasihat.ayah.memang begitu.

dalam bercerita,akal terima juga signal-signal ingatan lampau sambil terima input cerita ayah tentang ramadhannya sewaktu muda remaja dulu.

****************************************************************

masih ingat.

bila datang saja ramadhan.

arwah atok dan uwo sebelah umi.atok dan uwo meninggal dunia masa bulan ramadhan.
teringat arwah atok yang penyabar.tak pernah marah-marah pada cucu-cucunya.atok yang suka tersenyum biarpun dia waktu itu sudah sakit dan terbaring saja diatas katil. arwah atok yang masih mahu berpuasa biarpun dia waktu itu sudah sangat uzur.arwah atok yang rajin bangun solat malam dan pagi-pagi bila saya buka tingkap kampung di Sabak Bernam itu waktu kecil dahulu, ternampak atok berjalan pulang kerumah dari masjid yang sangat dekat itu.
rindu atok.tak sempat berbakti padanya kerana dulu saya sangat kecil dan tak mengerti. hanya tahu bermain bunga api biarpun ramadhan baru bermula dan aidilfitri masih lambat lagi menjenguk muka.

arwah uwo yang pergi waktu bulan ramadhan.umi saya orang yang terakhir menjaga uwo waktu uwo sakit dulu.umi orang yang melihat uwo pergi.kata umi,uwo berbisik pada telinga umi yang dia mahu tidur sebentar.umi tarik selimut uwo supaya uwo selesa tidur.tapi, siapalah sangka, uwo bukan tidur sebentar tapi selama-lamanya.itu juga pada bulan ramadhan.uwo pergi waktu sepuluh ramadhan terakhir.

arwah che' sebelah ayah.arwah che' sakit tenat waktu bulan ramadhan juga.waktu awal-awal arwah che' sakit, saya masih ingat yang dia masih mahu azan subuh.waktu itu che' sudah terbaring.saya terbangun kerana dengar che' azan.mengejutkan anak-anak dan cucu-cucu untuk solat.suara che' sangat sedap.bunyi azannya masih kuat walaupun che' sudah uzur. maklum sajalah,bila bulan puasa, selepas sahur ramai yang tidur kembali.lagi-lagi bila ramai yang duduk dirumah kampung itu. macam-macam perangai ada.yang kecil malas bangun sahur.yang tua dengan cara sendiri.

waktu che' sihat pun,memang che' yang akan azan subuh dalam rumah kampung di pasir puteh itu.che' waktu muda dulu imam di kampung jelor,pasir puteh.dulu, dua-dua kaki che' kena potong separas lutut.kencing manis kata tuan doktor.sayu hati saya lihat che' dari balik langsir. saya terbangun awal hari itu.semua orang dalam rumah waktu itu belum bangun. dengan kaki che' yang sudah kudung saya lihat dia mengengsot duduk diatas sejadah kemudian azan. terus saya buka lampu dalam rumah dan ramailah isi rumah yang bangun.

ingatan che' sangat kuat.biarpun ketika dia sakit dan uzur umurnya sudah 104 tahun. dia masih ingat nama-nama cucunya.tapi hari kesepuluh aidilfitri,che' tinggalkan kami semua.sempat juga arwah che' merasa manisnya bulan ramadhan.

**semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna buat saya.bulan yang menjanjikan seribu macam anugerah dengan beribadat kepada-Nya.semoga sangat-sangat lebih baik dari tahun-tahun yang dulu.

wahai hatiku,terpandulah dengan janji-janji Illahi.terarahlah dengan sinar kebaikan dan kebajikan.yang rahmat luar biasa itu hanya pada bulan Ramadhan.

insyaAllah.


No comments: