Monday, June 15, 2009

.pemergian.

Terpandang encik laptop kesayangan di tepi. Sesaat kemudian terpandang pula buku criminal law yang elok tersusun di atas meja. Mahu laptop atau buku? Nampaknya encik laptop lebih mencuri hati. Bukan tidak mahu baca buku. Mahu. Tapi tadi baru saja selesai baca-baca buku law and society yang penuh dengan law principles dan jurist views itu. Jadi, laptop adalah sasaran seterusnya untuk meringankan sedikit kerja harian. Harapnya, niat untuk menyambung bacaan buku criminal law tidak pergi dan berpergian begitu saja selepas ini.


*******************************

hari sabtu baru saja berlalu. petang hari sabtu saya di stesen LRT Taman Melati bersama dua orang sahabat. Perjalanan penat sedikit-sedikit saja. Walaupun bukanlah perlu berjalan kaki untuk kesana, tapi kesesakan manusia penyumbang pada keletihan yang Cuma 5%. Takpe lah penat sedikit. Niat pemergian kan mahu melawat sahabat kami yang lain. Tak elok benar merungut kerana letih.

Hujan turun renyai-renyai usai saja keluar dari LRT. sementara menunggu ukhti khadijah mengambil kami bertiga, kami duduk-duduk merehatkan diri di bangku. Hujan jadi makin lebat. Tiba-tiba henset di tangan saya memberi signal bunyi terima mesej dari azimah. Selepas habis baca, terus saya tunjuk pada sahabat untuk lihat kandungan mesej.innalillah.. itu saja yang mampu terkeluar. Kami berpandangan.

Ustaz Dr.fathi yakan sudah kembali ke rahmatullah. Penulis gerakan Islam berjiwa besar itu sudah meninggalkan dunia tapi seisi dunia masih boleh baca tulisan-tulisan beliau sampai bila pun. kehilangan yang besar pada dunia Islam. Teringat saya yang dulu saya pernah meminjam buku maza ya’ni atau apa ertinya saya memeluk Islam dalam bahasa melayunya tulisan Dr.fathi yakan dari sahabat di bilik sebelah. Buku maza ya’ni itu saya baca sampai habis. sunhanAllah. tulisan yang hebat. Saya tidak begitu mengenali beliau.hanya lewat cerita-cerita hebat tentang peribadi beliau yang sempat singgah pada pendengaran saya dari sahabat-sahabat. Al-fatihah..

Juga cerita pemergian. Takziah buat farah. Pagi tadi suasana dalam bilik jadi terkedu seketika selepas seorang roommate terima mesej dari farah. Semoga farah punya kekuatan menghadapi pemergian ibu ya. Siapalah yang sangka.kasihan farah. Muda-muda lagi sudah hilang ibu kesayangan.saya tahu.satu hari nanti, saya juga kan jadi macam farah.entah sampai bila lagi Allah akan pinjamkan nafas ini buat saya atau umi atau ayah atau adik awin. Semoga saya orang yang kuat dan tabah hadapi dugaan Allah.

Sesungguhnya daripada DIA kita datang, kepada DIA jua kita kembali.
**Kematian itu pasti.

3 comments:

Unknown said...

kematian itu pasti,bila tikanya entah tidak diketahui..bersedialah wahai diri

Unknown said...

kematian itu pasti,bila tikanya entah tidak diketahui..bersedialah wahai diri

langittasbih said...

benar.
semoga pergi dalam kebaikan..
siapalah tahu..
berdoa lah yang baik-baik..