Tuesday, March 27, 2012

Tuhan itu dekat

Bismillahirrahmanirrahim.


alhamdulillah.rasa lega +tenang +relaks sedikit bila dapat juga akhirnya merasa mid-semester break yang cuma seminggu. sukasuka :) so, naik aje cuti, another 2 months to go before final exam and attachment. syukur juga pada Allah kerana semester kali ni merasa masa lebih terisi dengan banyak aktiviti selain berusaha semampu mungkin berhempas pulas dengan buku buku pelajaran. usrah dengan kak raihan pun alhamdulillah tak pernah miss setiap minggu. rasa hati ni selalu ada bekalan. seronok! :) 

tapi, dalam sibuk sibuk akrimi, banyak lagi manusia lain yang lebih lebih sibuk. (perasan busy betul lah dia ni.hehe.).maaf ya pada siapa siapa yang merasa kekurangan perhatian atau kasih atau sayang akrimi pada dia untuk jangka waktu ini. huhu. akrimi selalu ingat kalian :) moga Allah selalu bersama sama kita :)

untuk post yang ini, mari kita kongsi sikit cerita pasal sifat hati. maklumlah, semua orang pun ada kerja masing-masing, ada urusan dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. amanah yang wajib ditunaikan bla.bla.bla..jadi, bilamana kita ini terlalu banyak urusan, kadang-kadang kita ter-lepas pandang atau tak ter-ingat untuk memperbanyakkan masa kita mengingati Allah. dalam 24 jam sehari, berapa jam @minit@ saat kita ingat pada Dia? (jangan angkat tangan untuk jawab.sila monolog aje dalam hati). 


perasan tidak kalau kita ini terlalu immersed dengan urusan dunia kan, hati kita tak tenang? kita rasa gelisah. andddd,, rasa macam tak best lah. so, hari tu akan jadi - 'the worst day of my life'. Islam dah provide ubat paling mujarab pada penyakit hati geli-gelisah ni. dulu-dulu, waktu zaman Nabi Muhammad saw, ada seorang sahabat nabi ni muka dia sangat sedih dan murung. dia pun pergi berjumpa Ibnu Mas'ud. lalu lelaki ni pun berkata, "wahai Ibnu Mas'ud, berikan kepadaku satu nasihat yang dapat aku jadikan penawar untuk hatiku yang gelisah ini. sejak akhir-akhir ni, perasaanku tidak tenteram, jiwaku gelisah, fikiran kusut, makan tak lalu, tidur pun tak lena". habis aje lelaki itu luahkan perasaan dia, Ibnu Mas'ud pun cakap, "sekiranya itulah penyakit yang menimpa keatas kamu dan jiwamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat". iaitu:

  • tempat orang membaca al-Quran sama ada kamu membacanya atau kamu mendengarnya.
  • majlis ilmu yang mengingatkan kamu pada Allah swt.
  • tempat dan waktu yang mana kamu dapat beribadat pada Allah dengan khusyuk dan ikhlas.

 bestkanbestkan? senang aje sebenarnya nak merawat hati. banyak-banyakkanlah ingat pada Allah sebab hati kita akan jadi tenang seperti yang Allah dah janjikan dalam surah al-Ra'du. itu jaminan dari Allah pada kekasih kekasih Dia dan cara Allah membalas cinta kita pada Dia :) 

cintailah Allah.kita tak rugi. cinta itu datang dengan rohnya. :) 

p/s:a'la kulli hal, ya Allah, AI SHI TE RU!!! :)





No comments: