Monday, May 2, 2011

Student Exchange Programme-memory in Yogyakarta.

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, praise to Allah untuk kesihatan yang masih baik, rezeki yang lapang, dan kaki yang masih kuat menempuh hidup. For the time being, masih di Yogyakarta, Indonesia for Students Exchange Programme Ahmad Ibrahim Kulliyyah of Laws (AIKOL) UIAM-Universitas Muhammadiyah Yogyakarta (UMY). Baru 7 days since last Tuesday. And Alhamdulillah sangat-sangat passed the interview and being selected together with another 8 students untuk diterbangkan ke UMY, Yogyakarta. To be exact, akan tinggal di bumi Indonesia for 25 days.

So far, sangat dan sangat seronok di sini. We go to class, learn lots of differences between common law of England yang diguna pakai di Malaysia with Civil law of Indonesia yang di trace back from France and German law. we talk a lot and present a lot in class which kalau kat Malaysia tak lah pulak semua orang nak bercakap depan kelas. But here, entahlah, semua seronok kot sebab kedatangan kitorang sangat di alu-alukan and since mereka- mereka itu semua berminat nak tahu tentang our law. sangat seronok juga sebab teman-teman Indonesia semua sangat baik baik dan baik dan peramah with us. And Yogyakarta is one of negeri di Indonesia yang sangat terkenal dengan rakyatnya yang sangat lembut, sopan and civilized compare with other negeri-negeri lain yang banyak di Indonesia. student Indonesia kat sini sangat baik and respect us and we did the same thing. Respect each other. Berani kata, orang Indonesia sangat rajin berusaha dan bekerja 1000 kali lebih baik dari orang melayu Malaysia yang banyaknya sangat malas dan terlalu selesa dengan hidup. Itu yang saya dapat observe since dah berjalan-jalan di yogya dan tinggal dengan their community for the time being. dan mereka ini masih kuat untuk hidup even after bencana merapi oktober tahun lalu musnahkan banyak benda di yogya and kesan-kesannya masih saya dapat lihat kalau ke daerah sleman, yogya.

Nine of us semua ditempatkan di bawah international students department. So, kelas di conduct dalam bahasa inggeris and no problem with us yang tergagap-gagap nak bercakap dalam bahasa Indonesia. tapi, still Dr.Haniff wants us to at least have a minimum-good proficiency with bahasa jawa-indonesia bila balik Malaysia. Ahahh. insyaAllah Dr. Haniff :)

Sangat best juga sebab dalam sibuk ke kelas, setiap hari dalam schedule yang dah disusun, kitorang akan di bawa berjalan sekitar yogya yang famous with kebudayaan dan mother of culture for Indonesia at least satu tempat. di bawa makan-makan yang enak-enak oleh teman-teman Indonesia. dan insyaAllah minggu depan akan skip kelas beberapa hari untuk trip ke Jakarta dan Bandung sebab insyaAllah akan masuk bual bicara mahasiswa untuk stesen TV Indonesia.

Ah, pendek cerita, saya senang banget berada di sini. Terlalu banyak nak di story kan. insyaAllah, usai saja sampai Malaysia akan cerita banyak lagi experience dekat sini. Sebab nak online pun susah sikit. And lagi pula, everyday kena ada report cause balik Malaysia nanti each one of us akan ada presentation with AIKOL lecturers, ada report and kertas kerja yang perlu dihantar. But, alhamdulillah, dalam sibuk-sibuk, Allah masih beri ruang dan peluang untuk menikmati nyamannya bumi Yogyakarta. mahu upload gambar tapi wireless connectionnya slow banget sih. nanti aja ya.


matur nuwun.

langittasbih, yogyakarta, indonesia.


4 comments:

Jejari Sholehah said...

Assalamu'alaykum kak!

Subhanallah. Di Indonesia ya. Bagusnya kak.. Bangga kenal dengan Nurul Akrimi.

~Jangan dilupain ole-olenya ya ;)

wardatullah said...

salam akak!!!! rindu sama kamu=) umi n ayah cu juga mahu ke bandung hjg bulan ni... wish you luck n happy always=)kembara Yogyakarta~

langittasbih said...

fizah,

waalaikumussalam. ini udah pulang malaysia. baru semalam. em? oh, nurul akrimi itu sama saja dengan manusia yang lainnya. :))

ole-olenya ada. insyaAllah, ada rezeki jumpa fizah, dapatlah.. :)

langittasbih said...

ucu!!! waalaikumussalam. oh ye? ucu, kirim salam sama umi and ayah. lama tak dengar ucu cerita-cerita pasal umi ayah ucu. ahahh :))

insyaAllah. terima kasih ucu.