Sunday, February 17, 2013

seeking His love and smiling endlessly.

Bismillahirrahmanirrahim.


second week of the semester was started with few works on case-hearing to be presented before a judge, the client counselling yada, yada..after all, seems like diri ini tidaklah terlalu bizz busy dan menunggu 'heat' kesibukan dengan all those academic thingy bila dah nak start middle of the semester. oke. that's common. 


actually, i prefer myself untuk berada dalam chaotic busy-ness. buat ini dan itu. ada kerja ni sekejap dan lepas tu kerja lain. dan ponnn.. ponnnn. (bunyi hon kereta jam tengah-tengah highway KESAS). sebab one thing, which masa yang banyak terisi tu lebih manis dan indah dari terlepet goyang kaki doing nothing on subjectively anything which can be considered generally by all human being as buang masa. (peringatan bertubi-tubi buat diri sendiri of course). yes, Rasulullah saw mengingatkan kita bahawa ada dua perkara yang selalu manusia tertipu padanya; nikmat sihat dan masa lapang. so, guna masa lapang untuk sibukkan diri dengan activities yang bagus, comel, dan buat kita senyum bangga :)

kesibukan diri boleh bawa kita usually ahead for two effects. first, kebaikan pada diri dan second, keburukan pada diri. simple. 

oke, now jom kita selak-selak lembaran otak untuk berfikir secara matang, koff koff, how to mem-pure kan hati dan iman even dengan kesibukan melampau biar apa pun yang kita buat dan usahakan, tidak menjadi fitnah balik pada kita. insyaAllah. :)


formula : niat baik + amalan baik = budak baik.
simple.

oke, oke. benar.'cakap senang la kan, cuba kau buat'.eh.habis tu kalau semua pun rasa susah sampai nak ubah diri jadi lebih baik pun payah benar, baik duduk dalam gua sorang sorang dan suka hati lah nak buat apa sorang sorang. boleh? 

life is never easy. if it is easy, we are all in Jannah lepak-lepak di atas tilam sutera empuk sambil makan ayam KFC 15 ketul jilat jilat jari. :)) as it is never easy, we all know that lotsss and lotsss of work to do untuk jadi yang terbaik pada pandangan Allah :) 

"yang demikian itu kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah suatu nikmat yang telah diberikan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. sungguh Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui" (al-Anfal: 53)

may Allah guide.
    

No comments: