Tuesday, April 19, 2011

menjadi yang cantik di sisi Allah

Bismillahirrahmanirrahim.

kesukaan bercantik-cantik tidak salah. tidak juga dosa. kerana itu fitrah manusia. tapi yang menjadikan salah dan dosa itu datang bilamana ia bertentangan dengan syara'. ah, saya tidak mahu berpanjang-panjang berkata itu ini tentang pemakaian orang perempuan. kalau yang bertudung pun tidak mampu menjadi contoh yang baik, kasihanilah diri sendiri.

bertudung bukan untuk menutup rambut semata. bertudung ada caranya mengikut garis panduan Islam. malas lagi mahu cakap panjang-panjang. buka al-Quran dan sila rujuk surah al-Nur.

entahlah, saya yang perempuan ini pun malu kalau terpandang orang perempuan lain berpakaian tapi...

rujuk hadith riwayat Muslim, "...dan perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencederungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar bonggol unta. mereka ini tidak akan masuk syurga, dan tidak akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian" .

lalu, pandangan orang lelaki kalau yang ter-pandang atau saja-saja pandang 2 3 kali macam mana? ah,, ini juga saya tidak tahu. belum pernah masuk dalam akal fikiran orang lelaki dan selidik apa yang ada dalam fikiran mereka.

dan lagi, fesyen muslimah yang melebih-lebih-lebih sekarang ini dengan tagline kononnya menutup aurat itu sila fikir semula dengan jelas guna akal yang sihat. jangan kerana nafsu, lalu yang salah cuba dinampakkan betul. berani menyanggah dan menolak kebenaran demi mempertahankan pandangan dan pendirian yang menyalahi ajaran Allah swt, kebanyakannya bukan tidak tahu salah, tapi memang tidak mahu tunduk pada kebenaran. rujuk lagi surah al-An'am: 121.

jadi,,



muslimah tercinta,,

kita ini umpama berdiri di satu pelabuhan kehidupan, sedang menunggu kapal yang akan membawa kita ke destinasi terakhir di sebuah dataran besar, iaitu akhirat yang lebih kekal. tingkatkan ketaatan pada Allah dan Rasul-Nya. carilah yang menyenangkan Allah dan bukan untuk menyenangkan manusia semata. semua orang berharap ganjaran jannah. yang memang tersedia untuk golongan yang benar-benar beriman dan bertaqwa kepada Allah. persoalannya, layakkah kita?



2 comments:

Emmet Muhamad said...

beauty is not in the face, beauty is a light in the heart :)

langittasbih said...

true!

cahaya dalam jiwa itu memantulkan kecantikan. walau iman tidak dapat dilihat, tapi benarlah andai akhlak dan iman yang lurus akan terlukis jua dengan pembawaan diri. insyaAllah.

:)