Friday, August 20, 2010

you will certainly get there.

Bismillahirrahmanirrahim.

hidup itu anugerah. ya, itu juga yang selalu ada dalam fikiran saya. anugerah yang bagaimana? yang bakal buat kita jauh dari Tuhan atau yang lebih dekatkan kita dengan Tuhan? pilihan selalu ada. yang memilih ialah saya dan kamu. benar, Allah yang telah tentukan. telah tertulis di luh mahfuz, tercatat dalam qada' dan qadar. tapi bukankah Allah telah beri kamu kitab-Nya buat ingatan hati dan akal?

agaknya memang sudah ramai tidak tahu hidup ini anugerah Allah. sudah lupa. lalu, hari-hari baca surat khabar, hari-hari buka berita TV, maka cerita yang sama juga keluar. ramai sungguh bayi kecil yang comel-comel dibuang merata-rata sesuka hati ibu dan ayahnya yang berbuat dosa. yang seperti layaknya bayi-bayi ini seakan sampah yang boleh saja dicampak sana dan sini. oh! tiada belas dan kasih kah dalam hati? bila sudah terlalu banyak cerita yang seperti ini, saya jadi senyap dan tidak mampu kata apa-apa. ah, kalau akrimi sudah jadi senyap seperti itu, itu tanda kekecewaannya melebihi segala perkara. sudah tidak tahu bagaimana mahu marah dan sedih...



"sesungguhnya Kami ciptakan insan itu dengan sebaik-baik penciptaan" (at-Tin:4)

wah! lihat. Allah sudah sebut dalam Kitab-Nya kita ini sebaik-baik penciptaan. sebaik-baik yang maknanya tiada lagi yang lebih baik dari manusia. lebih baik dari apapun hingga malaikatpun Allah perintahkan mereka untuk sujud pada nabi Adam. tidakkah itu hadiah? bukankah anugerah namanya itu?

bayangkan kalau Allah ciptakan kita jadi batu di jalan tar, maka seperti apakah hidup kita? dipijak dan disepak orang sesuka hati. hidup seperti itu hingga air hujan yang saban tahun turun menghakis kita. atau kalau kita ini jadi ikan. yang akan tersangkut kesakitan di mata kail dan bakal digoreng dalam minyak panas. apakah yang seharusnya kita rasa?

namun, tidak semua mampu berfikir jauh tentang hidup. lalu hidup ini bukan lagi anugerah. hidup ini bebanan. bebanan hingga mahu pergi tarawikh dan solat jemaah pun mahu berkira. mahu berpuasa wajib bulan Ramadhan pun hanya kerana itu termaktub dalam rukun Islam, kalau tidak sudah lama makan dan minum suka-suka hati. lalu harga diri yang pada awalnya Allah letakkan kita sebagai makhluk terbaik diciptakan-Nya hanya pada nama. kita tidak tahu hidup ini anugerah dan ibadah. lalu kita lemparkan jauh-jauh rasa syukur dan redha pada segala rahmat dan ketentuan-Nya dari dalam hati dan jasad.

marilah kita kembali kepada Allah terlebih dahulu sebelum Dia benar-benar memanggil kita bila sudah tiba waktunya. ah, saya sendiri tidak tahu yang dapatkah saya kuatkan iman dan diri bila waktu saya untuk dipanggil sudah tiba, atau masih cukup kuatkah saya bila sudah sampai masa ayah dan umi dipanggil bertemu Allah. masih kuatkah saya, seperti yang saya selalu beritahu hati saya agar kuat dan tabah bila yang saya kasihi dan sayangi pergi jauh dari penglihatan saya. saya harap saya masih kuat seperti yang telah saya beritahu hati saya.oh!

p/s: saya hanyalah manusia biasa yang berharapkan kebaikan dari penyampaian saya, dan mengharapkan kebaikan dari mereka yang sudi membaca. semoga kita semua mendapat kebaikan dari Allah swt. insyaAllah. semoga Ramadhan tahun ini lebih baik dari Ramadhan sebelumnya.

No comments: