Tuesday, July 21, 2009

comic strips.

**petang-petang kerajinan seakan turun mendadak.
tidak seperti waktu pagi dengan segala macam perkara terasa mahu juga buat.
baca buku,mengemas rumah bla..bla..
demam masih tidak menghilangkan diri.suka benar datang singgah.lagi-lagi waktu petang begini.


**cari cerita pendek lucu yang boleh buat ketawa kecil.cukuplah ketawa dan suka yang sederhana.ketawa banyak-banyak itu boleh buat orang gelap hatinya.dunia cuma.
cerita pendek yang dicari kartunnya dalam kotak-kotak.sekadar jenaka sampingan.




musim durian.saya tak pasti pula musim buah-buahan yang tepat.sekarang ini seakan semua musim pun boleh jadi.tak tentu masa.bukan macam dulu.minggu lepas penuh satu mahallah ummu salamah di uia itu dengan bau durian.masing-masing dapat kiriman selonggok buah durian dari kampung mungkin.atau ada yang rajin,lalu membelinya.maklumlah banyak pula dijual dimana-mana.dulu saya suka benar durian.bila sudah besar,kesukaan tidaklah seperti kecil-kecil dulu.cukuplah seulas dua buat merasa.makan banyak-banyak pun tak elok.ikutlah sunnah, berhenti makan sebelum kenyang.





makanan dihotel selalu ciput-ciput.mahal pula.kualitinya itu mungkin penyebab kemahalan harga makanan.lagi pula,tempatnya eksklusif.manakan sama dengan warung tepi jalan. tapi saya pilih yang mana saja yang selesa.warung tepi jalan pun boleh apatah lagi yang dijual oleh pakcik motor penjual kuih.asal bersih saya sudi membeli.selalu pun,makan saja dikedai-kedai pemiliknya muslim.biarlah buruk manapun kedai makan,kalau hati ini kata boleh terima, maka jamu saja makanan disitu.hati selalu benar.kalau tidak elok,hati akan beri signal kegusaran kan?.





keluarga yang besar.saya tidaklah tergolong dalam keluarga yang besar.kecil saja bilangan ahli keluarga saya.tapi dalam kalangan sepupu sepapat saya,mereka semua itu boleh saya kategorikan dalam keluarga yang besar.teringat pakcik di kampung yang anaknya ramai sungguh.kerjanya cuma tukang bina rumah.tapi pakcik sudah tua sekarang.usianya mungkin sudah menginjak tujuh puluh tahun lebih.apalah sangat dikira pada gaji yang sedikit.tapi anak-anak pakcik membesar sihat.bijak-bijak dan sudah bekerja juga.punya keluarga sendiri.siapa kata duit gaji sepuluh ringgit sehari tak mampu besarkan anak-anak?.rezeki itukan kuasanya Allah.jangan pertikaikan.apatah lagi berputus harapan.yang kaya belum tentu bahagia.yang miskin belum tentu sengsara.bahagia dan ketenangan itu dihati.semoga itu milik kita.
insyaAllah.

2 comments:

Afiqah / Cha'a said...

bestny~ ske laa~ ^^

langittasbih said...

=)
cha'a..
cheaper by the dozen..
haha.