Saturday, February 18, 2012

wind rustling the trees

Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah wa syukur lillah. Terima Kasih buat Dia yang sudi pinjamkan gas oxygen, buat diri ini masih boleh bernafas saat bangun dari tidur yang lena malam tadi. Yeay! J Masih kuat dan sihat untuk berjalan dalam hidup, untuk diri ini merasa senang melihat kisah hidup sendiri. Yang insyaAllah dengan sekuat hati akrimi, membina sebanyak mungkin kebaikan dan kebaikan yang faktanya, masih sangat kurang.
Oh.terima kasih berbakul bakul buat kawan tercomel, cik aida nabihah sebab ajak akrimi ni pergi ta’alim hari khamis lepas yang full house. Suka! J Kalau tak, entah apa ajalah yang akrimi ni akan buat malam malam hari. Tidur awal agaknya! Ahah.
Ta’alim: ukhuwwah kasih sejarak 2 jari (part II) memang best. subhanAllah! Rasa terisi sungguh hati ni. Rasa hati ni diketuk berkali kali supaya cepat cepat muhasabah balik ukhuwwah yang kita dah bina dengan sahabat sahabat kita. ukhuwwah yang bukan hanya kita bina dengan sahabat sahabat dalam usrah, tapi dengan semua orang.
Actually sangat tertarik bila starting aje, ada sorang student lelaki ni (entah tak tau sapa, tapi dialah yang dijemput baca quranic ayat once the programme started), quoted surah Ali-Imran verse 102-105. Tafsir ayat tu sangat best. Nak tau? Sila buka tafsir anda dan cek. Jangan malas malas oke J


Know what, manisnya ukhuwwah ni hanya akan dapat kita rasa bila kita ni berkasih sayang kerana Allah. Bertemu dan berpisah kerana Allah. solely because of Him. Semua ni sebenarnya, menunjukkan tahap iman kita. so, ukur ukurlah baju di badan sendiri. Kalau tak cukup lagi ukurannya, perbaikilah insyaAllah J manisnya ukhuwwah ini hasilnya ialah kepuasan dalam jiwa. Jiwa yang cantik sebab jiwa itu jiwa yang bernafas dalam iman. Macam contoh yang ustaz mazrul bagi, sekumpulan lelaki yang pakai jersey yang sama, warna yang sama, team yang sama, then, together watch a football game, the team win and all of them berasa suka gumbira riang ria, rasa puas. Lebih kurang macam tu lah ukhuwwah should works. Berukhuwwah dan merasa puas insyaAllah. Manisnya ukhuwwah ini juga work well when it blends dengan tasammuh (tolak ansur) dan tabayyun (menerima dan memaafkan). Memang susah juga untuk dengan seikhlas hati membina this two things dalam hati. It will only grow up well in the heart, bila kita ini cinta, ya, cinta pada sahabat kita. sepertimana cintanya sahabat sahabat Nabi Muhammad saw antara mereka untuk membangunkan Islam. subhanAllah!
Berukhuwwah lah kerana Allah. hanya kerana Dia. hidupkan Islam dalam jiwa!

1 comment:

Ar-Rijal said...

Ukhuwah fillah. Senantiasa mendorong kita melakukan amal kebaikan kerana di antara kita dapat berpesan-pesan dan saling membimbing antara satu sama lain.

Sedikit perkongsian.

Menurut Imam Ghazali : Ada 4 kategori Ukhuwah :

1-Ukhuwah dijalinkan ats dorongan keseronokkan spt paras rupa,tingkah laku dll.

.2- Utk kepentingan diri (peribadi) untuk tujuan kebendaan di dunia dan tak lebih dari itu

.3- Utk kepentingan akhirat semata-mata spt pencinta ilmu mengasihi guru dan para ulama' bukan utk mendapat keuntungan dunia tapi utk mendapat iman dan taqwa.dan yg pasti dapat menyelamatkan dari azab api neraka.

4- Persaudaraan yg diikat erat drpd kesedaran iman dan taqwa kepada Allah. Terjalin semata-mata patuh dan taat , menyembah dan menyerah diri kepada Allah.


Semoga kita tidak tergolong dlm golongan 1 & 2 di atas.. =) -MUSLIM LOVE UKHUWAH-