Sunday, December 19, 2010

resistance

Bismillahirrahmanirrahim.

sudah seminggu duduk uia. dan esok adalah minggu baru. huh.huh. cepatnyaaa. kerja-kerja yang patut buat dan siapkan ada yang dah buat dan ada yang belum. buku sudah beli dan balut cantik-cantik, nota-nota sudah photostate, course outline lengkap semua cuma tunggu Dr.Belghit punya je belum dapat-dapat lagi, yuran tak bayar lagi walaupun duit scholarship JPA dah bank in. amanah orang suruh hantarkan nota tak buat lagi. tak extract lagi legal principle criminal law's cases sebab teruja speed reading buku family law. ahah. nanti kena soal dengan Dr.Baha baru-tau-sadisnya-kena-perli-pedas-pedas-depan-semua-orang. haishh, akrimi, kenapa-kamu-lambat-lambat-buat-kerja-ni. kata mahu jadi lagi rajin? ;))

Align Center

rasa-rasanya, kalau kerja tertangguh-tangguh, ada tak macam sakit hati dengan diri sendiri? ahah. ;) sungguh tak seronok dan memang tak seronok kerja bertangguh ni. tapi, masa mahu buat alasan macam-macam memang seronok.

  • eh, nantilah. nak tengok kartun Oggy & cockroaches ni dulu.
  • kejap lagilah buat assignment tu, alaa, minggu depan kan baru lecturer nak. kau ni rajin terlebih kenapa lahh..
  • eh, esok-esoklah..
lalu, bila sudah sampai masa kena hantar assignment dan kerja-kerja yang berderet-deret tu, mula lah. mahu marah-marah dan roomate kesayangan menjadi mangsa, terasa nak makan orang baru puas hati. habis semua barang berterabur sebab encik brain sudah pening-pening. haa, siapa yang susah, kan diri sendiri juga. marimari kita tinggalkan efekefek sedih ini dengan tak bertangguh lagi. ;)

mudah saja kalau tak mahu bertangguh, buat senarai kerja untuk esok siap-siap. contohnya,

  • tutorial constitutional law
  • pergi bank muamalat transfer duit untuk adik
  • bayar bil broadband kat celcom centre
  • pergi library cari case report
  • jumpa kak fadhillah ambil pendrive
  • baca buku 10 helai
selepas itu, haa, buatlah semua kerja-kerja yang di list kan tu. lepas dah buat, sukahati lah nak pangkah ke, mahu tanda right ke, mahu padam ke.akhirnya, senyumlah untuk diri sendiri sebab dah buat semua kerja. bahagiabahagia. ;) sebelum berangkat untuk tidur, tengok perancangan dan kalau ada yang tak selesai, berazamlah untuk selesaikan esok. muhasabah kenapa dan kerana apa kerja tak selesai. dan senyum lagi sekali sebelum tidur sambil jangan lupa ehemehem baca doa tidur.

'innamal a'malu binniat'. ingat, niat dan kesedaran paling penting. mesti bersungguh kalau diberi kerja. itukan amanah ;) sehebat manapun perancangan, sebesar manapun jadual harian tampal depan pintu bilik, kalau niat dan kesedaran malu-malu kucing tiada dalam hati, sedarlah, sungguh sukar untuk memperbaiki diri.


p/s : sungguh, peringatan ini lebih-lebih lagi untuk diri saya sendiri. ;)

2 comments:

awin said...

"transfer duit untuk adik"??
sayakah itu?
mahu mahu... (puppy eyes)
hihi ;D

langittasbih said...

acehh..
haritu dah belanja..
tehee~**

;)