Monday, July 5, 2010

when you're talking about love.

Bismillahirrahmanirrahim.

oh ya. ini bukan 'when you're talking about your love' ,you-know-what. ehem.ehem. lalu, semua terasa semangat mahu klik post ini dengan harapan yang juga-tidak-diketahui penulis. tapi ini cerita-cerita cinta pada Yang Mencipta saya dan kamu. cerita yang ini lebih manis-manis dan indah kan.wahh! wahh! macam mahu main terbang-terbang bawah langit atas bumi pula rasanya. (entah kenapa saya minat benar untuk terbang-terbang. tapi bukan dengan menaiki gergasi besi yang dibawa si pilot yang kononnya kacak bergaya itu. cukuplah boleh terbang secara automatik lalu terasa angin lembut dan nyaman sambil sentuh burung-burung yang terbang) heh. harapan.


seronoknya terbang.

bangun pagi-pagi, buka mata dan masih bernafas. alhamdulillah. Allah panjangkan lagi usia. untuk lihat muka umi dan ayah. untuk kutip banyak-banyak rahmat yang Dia beri. sayang sungguh Allah pada saya. pada kamu juga. tapi kalau Allah tarik nyawa kita, saat kita sangat-sangat tidak dapat jangka, bagaimana? oh, itu juga sebab Allah sayang sungguh-sungguh pada saya. dan kamu juga. sesungguhnya Dia mengetahui, tapi kita tidak. Allah selitkan nota-cinta-hikmah pada lipatan-lipatan rahmat dan dugaan. ada nota dari-Nya yang kita faham dan ada yang tidak. ah, kita ini kan manusia biasa-biasa. jauh manalah sangat jangkaun fikiran. lalu, sebab itu adanya perintah untuk tidak berfikir pada zat Allah. tapi fikir dan hadamkan kehebatan ciptaan-Nya.

Allah sayang saya. Allah sayang juga pada kamu. tentunya. maka, tanyalah pada diri, adakah cukup sayang kita pada Allah yang Maha Penyayang? cukupkah cinta kita pada Dia? benar-benar hebatkah cinta kita itu lalu kisah cinta Shah Jahan dan Mumtaz Mahal awal-awal lagi kalah. tidak lupa juga, Romeo dan Juliet menangis kerana ada kisah cinta yang lebih hebat dari mereka.

kita kata kita sayang Allah. ya. dengan menjaga solat. mengikut segala prinsip-prinsip yang tertulis pada rukun iman dan Islam. berbuat baik pada semua orang. dan ada yang berkata, 'saya masih sayang Allah, biarpun saya ini kadang-kadang berbuat dosa. saya manusia biasa'. oh, kalau yang ini, ya, ini urusan mu dengan tuhan mu. tapi, bagaimana ya, mahu rasa yang kita ini sayang pada Allah. pada Rasul?

kamu suka tak dengar lagu-lagu Maher Zain? saya suka! lagi-lagi lagu Always Be There. lagu yang mengingatkan kita pada Allah, pada Rasul, pada semua. ulang dan ulang pun tidak bosan. saya suka pada Maher Zain. biarpun saya tak pernah bersua muka dengan encik Maher zain ini. ya! seperti itulah bandingannya dengan cinta kita pada Allah. ( walaupun nisbahnya jauh sekali). dan, kita tak pernah bersua dengan Allah, tapi kita sayang pada Allah. kita tak pernah jumpa Rasulullah, tapi kita sayangkan Rasulullah yang sungguh baik hatinya itu.

Encik Maher Zain

untuk sayang dan cinta pada sesuatu atau seseorang, tidak semestinya kita perlu bermula dengan berjumpa. cukuplah dengan melihat dan mendengar dan juga mengetahui kehebatan serta kualitinya, sudah cukup untuk merasa suka dan senang. contohnya, kamu mendengar betapa hebatnya Khalid al Walid, dan kamu mengaguminya. kamu tahu Nelson Mandela itu sungguh bersemangat dan kamu mengaguminya biarpun kamu tak pernah berjumpa pun dengannya. lalu, hidangkanlah hati dan dan akalmu untuk lihat keindahan dan kehebatan ciptaan Allah. kamu merasa cinta-Nya. dan juga, banyakkanlah membaca dan mendengar kisah sirah Rasulullah. agar bertambah cinta kita pada Rasul Terakhir itu. takut-takut, kalau cerita drama slot akasia di TV3 yang lebih kita minati, maka, yang lebih kita kenal ialah pelakon-pelakon drama dari kita mengenali Rasulullah. nauzubillah.

“Katakanlah (wahai Muhammad):"Jika kalian benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosa kalian. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (Ali Imran:31)




p/s : jom!!jom!! lebih-lebihkan sayang kita pada Allah dan Rasul. dan semua orang. saya menulis ini, dan saya menegur diri saya sendiri sebelum saya menegur orang lain. langittasbih.

6 comments:

salim harmanain said...

best2 i like...nice post cik kimi.. :)

langittasbih said...

eh? en.salim.
hee~**

oh.terima kasih.laju je kau dtg sini ye. nanti sem dpn bertmbh laju kau ke kelas ye harap2.ada wheelchair baru kan..

:)

Zaid Harithah Mohd Badry said...

salam. nice sharing! May Allah bless you! =)

langittasbih said...

waalaikumussalam zaid.
thanks.

:)

salim harmanain said...

salam...mesti la laju ...post yg bermanfaat..mne de wheel chair bru tu je la yg ade.. :)

langittasbih said...

waalaikumussalam.
hahah.tahu takpe.kita orang yg jln kaki tertinggal dibelakang. wheelchair kau tlh buat kau menang kalau ke kelas. ohh? aku ingt kau dh tukar wheelchair baru lah. slh eh. hehe~**